سیستم مدیریت محتوای وب یا WCMS چیست؟

CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوای وب که با نام اختصاری WCMS شناخته می‌شود، یک سیستم نرم‌افزاری است که ابزارهای از پیش آماده‌ای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و به‌طور کلی مدیریت یک یا چند وب‌سایت دارد و به کاربران اجازه می‌دهد حتی با دانشی اندک در زمینه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی وب یا زبان‌های نشانه‌گذاری (مانند HTML)، محتوای وب‌سایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند. منبع: آموزشگاه کامپیوتر پایا

یک سیستم مدیریت محتوای وب قوی، امکان مشارکت چندین نویسنده را برای مدیریت نوشته‌ها، اسناد و خروجی‌ها در یک وب‌سایت فراهم می‌کند. بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوای وب، از یک پایگاه‌داده برای ذخیره‌کردن محتوای صفحه، ابرداده‌ها و اطلاعات دیگری که ممکن است برای سیستم لازم باشد استفاده می‌کنند و لایه‌ی ارائه (نزدیک‌ترین لایه به رابط کاربری) نیز، محتوای وب‌سایت را بر اساس مجموعه‌ای از قالب‌ها، برای بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد.

بیشتر سیستم‌ها برای بهبود عملکرد خود از ذخیره‌ی سمت سرور استفاده می‌کنند. این کار زمانی بهتر است که سیستم مدیریت محتواب وی اغلب بدون‌تغییر باقی می‌ماند ولی بازدیدها به طور منظم رخ می‌دهند. مدیریت سیستم نیز معمولاً از طریق رابط‌های مبتنی بر مرورگر وب انجام می‌شود.

سیستم مدیریت محتوای وب به کاربران غیرفنی اجازه می‌دهد با یک آموزش کوتاه و کاربردی، (آموزش طراحی وب سایت) وب‌سایت خود را ایجاد و مدیریت نمایند. این سیستم‌ها معمولا نیاز به یک مدیر سیستم و یا یک توسعه‌دهنده‌ی وب (برای راه‌اندازی و افزودن ویژگی‌ها) دارند، اما در درجه‌ی اول، ابزاری برای افراد غیرفنی به شمار می‌روند تا با استفاده از آن بتوانند وب‌سایت خود را نگهداری و مدیریت کنند.

قابلیت‌های سیستم مدیریت محتوای وب چیست؟

سیستم مدیریت محتوای وب برای کنترل مجموعه‌ای پویا از مواد وب، شامل اسناد HTML ، تصاویر و دیگر اشکال رسانه به کار می‌رود. سیستم‌های مدیریت محتوا با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، کنترل، ویرایش و مدیریت جداول زمانی را آسان می‌کنند. یک سیستم مدیریت محتوای وب به طور معمول ویژگی‌های زیر را دارد:

قالب‌های خودکار

ایجاد قالب‌های خروجی استاندارد (معمولاً HTML و XML ) که می‌تواند به طور خودکار برای محتوای جدید و موجود به کار رود، اجازه می‌دهد ظاهر تمام مطالب از یک مکان مرکزی تغییر کند.

کنترل دسترسی

بعضی سیستم‌های مدیریت محتوای وب از گروه‌های کاربری پشتیبانی می‌کنند. گروه‌های کاربری اجازه می‌دهند چگونگی تعامل کاربران ثبت‌نام‌شده با سایت را مدیریت کنید. دسترسی به یک صفحه در سایت می‌تواند منحصراً برای یک یا چند گروه باشد. این یعنی به یک کاربر ناشناس (کسی که وارد سیستم نشده)، یا کاربری که وارد شده اما در گروهی که یک صفحه منحصراً در دسترس آن است، عضویت ندارد، اجازه‌ی دسترسی داده نخواهد شد.

گسترش قابل‌ قیاس

توانایی توسعه‌ی یک پیاده‌سازی (نصب بر روی یک سرور) در دامنه‌های مختلف، بسته به تنظیمات سرور، در بسیاری سیستم‌های مدیریت محتوای مدرن وجود دارد. همچنین این سیستم‌های مدیریت محتوا ممکن است بتوانند میکروسایت/وب‌پورتال‌هایی در یک سایت اصلی ایجاد کنند.

سادگی ویرایش محتوا

معمولاً وقتی محتوا از ارائه‌ی تصویری یک سایت جدا می‌شود، راحت‌تر و سریع‌تر ویرایش و اداره می‌شود. بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت محتوای وب شامل ابزارهای WYS/WYG هستند که به کاربران غیرفنی امکان ایجاد و ویرایش محتوا را می‌دهد.

مجموعه ‌ویژگی‌های قابل‌ قیاس

بیشتر نرم‌افزارهای مدیریت محتوای وب شامل پلاگین یا ماژول‌هایی هستند که به راحتی نصب می‌شوند تا قابلیت‌های یک سایت را توسعه دهند.

استانداردهای ارتقاء وب

سیستم‌های مدیریت محتوای وب فعال، معمولاً آپدیت‌های منظمی دریافت می‌کند که شامل مجموعه‌ویژگی‌های جدیدی است و سیستم را مطابق با استانداردهای رایج وب به روز نگه می‌دارد.

مدیریت گردش‌کار

گردش‌کار فرایند ایجاد چرخه‌ای از وظایف متوالی و موازی است که باید در CMS انجام شود. مثلاً، یک یا چند تولیدکننده‌ی محتوا می‌تواند گزارشی را ارائه کند، اما این گزارش، تا زمانی که یک ویراستار آن را اصلاح و سردبیر آن را تصویب نکند، منتشر نخواهد شد.

همکاری

نرم‌افزار CMS ممکن است به صورت یک پلت‌فرم همکاری عمل کند که امکان بازیابی و کار روی محتوا را توسط یک یا چند کاربرد مجاز فراهم می‌آورد. تغییرات می‌تواند برای انتشار، ردیابی و تصویب باشد یا نادیده گرفته شده و به نسخه‌های قدیمی رجوع شود. دیگر اشکال پیشرفته‌ی همکاری به چندین کاربر اجازه می‌دهد به صورت هم‌زمان در یک جلسه‌ی همکاری، در یک صفحه تغییر (یا نظر) بدهند.

نمایندگی

بعضی نرم‌افزارهای CMS به گروه‌های متفاوت کاربری امتیازات محدودی بر روی محتوای خاصی در یک وب‌سایت اعطا می‌کنند، که مسئولیت مدیریت محتوا را گسترش می‌دهد.

مدیریت اسناد

نرم‌افزار CMS ابزاری برای مدیریت مشارکتی چرخه‌ عمر یک سند، از زمان ایجاد، در طول بازبینی‌ها، انتشار، بایگانی و امحای سند، فراهم می‌کند.

مجازی سازی

محتوا نرم‌افزار CMS ابزاری فراهم می‌کند که به هر کاربر اجازه می‌دهد در یک کپی مجازی از کل یک وب‌سایت، مجموعه‌ی اسناد و/ یا پایگاه کد کار کنند. به این ترتیب تغییرات در منابع چندگانه‌ی به هم وابسته، قبل از واگذاری محتوا مشاهده و یا اجرا می‌شود.

به ‌اشتراک‌گذاری محتوا

نرم‌افزار CMS اغلب از طریق تولید فیدهای داده‌ای RSS و Atom در توزیع محتوا به سیستم‌های دیگر یاری می‌رساند. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از فرایند گردش‌کار، وقتی به روز رسانی صورت گرفته باشد، برای کاربران ایمیل بفرستند.

چندزبانه بودن

توانایی نمایش محتوا به زبان‌های گوناگون.

نسخه‌ها

نرم‌افزار CMS نیز ممکن است مثل سیستم‌های مدیریت اسناد، اجازه‌ی فرایند نسخه‌گذاری را بدهد، که از طریق آن، صفحات داخل یا بیرون WCMS چک می‌شوند، و همچنین کاربران مجاز می‌توانند نسخه‌های قبلی را بازیابی و از یک نقطه‌ی انتخاب‌شده کار خود را ادامه دهند. منبع: آموزشگاه کامپیوتر پایا

انواع سیستم های مدیریت محتوای وب چیست؟

سه نوع عمده از WCMS وجود دارد: پردازش آفلاین، پردازش آنلاین و سیستم‌های دوگانه. این اصطلاحات الگوی گسترش WCMS را در شرایطی توصیف می‌کنند که قالب‌های ارائه برای ارائه‌ وب‌سایت از محتوای ساخت‌یافته به کار می‌روند.

پردازش آفلاین

این سیستم‌ها، گاهی به عنوان «ژنراتورهای ایستای سایت» شناخته می‌شوند، تمام محتوا را پیش‌پردازش می‌کنند و اجرای قالب‌ها را قبل از انتشار برای ایجاد صفحات وب بر عهده دارند. از آنجایی که سیستم‌های پیش‌پردازش‌گر برای اجرای قالب‌ها در زمان درخواست، نیازی به سرور ندارند، ممکن است صرفاً به عنوان ابزار طراحی وجود داشته باشند. پردازش آنلاین این سیستم‌ها قالب‌ها را بر اساس تقاضا اجرا می‌کنند. کدهای HTML ممکن است زمانی تولید شود که کاربر از یک سایت دیدن کند یا آن را از بین صفحات ذخیره شده در وب، بیرون کشیده باشد. بیشتر WCMSهای منبع‌باز قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ها را دارند، که شامل قابلیت‌های گسترش‌یافته‌ای است؛ از جمله انجمن، وبلاگ، ویکی، فروشگاه وب، گالری عکس، مدیریت تماس و... . اینها اغلب ماژول، گره، ویدجت، افزونه یا ضمیمه نامیده می‌شوند. افزونه‌ها ممکن است مبتنی بر مدل منبع‌باز یا خرید مجوز باشند.

سیستم‌های ترکیبی

بعضی سیستم‌ها رویکردهای آفلاین و آنلاین را ترکیب می‌کنند. بعضی سیستم‌ها به جای کدهای ایستای HTML، کدهایی قابل‌اجرا می‌نویسند (مانند JSP، ASP، PHP، ColdFusion یا صفحات Perl)، بنابراین دیگر لازم نیست خود سیستم مدیریت محتوا روی هر سرور وب مستقر شود. سیستم‌های دوگانه دیگر در هر دو حالت آنلاین و آفلاین کار می‌کنند.

مزایای سیستم های مدیریت محتوای وب چیست؟

هزینه‌ پایین

بعضی سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان هستند، مانند Drupal، TYPO3، Joomla و WordPress. بعضی‌های دیگر ممکن است با توجه به هزینه‌ی اشتراک مقرون به صرفه باشند . اگرچه ممکن است هزینه‌ی اشتراک گران باشد، متحمل نشدن هزینه‌ی استخدام تمام‌وقت توسعه‌دهندگان می‌تواند هزینه‌ی کل را کاهش دهد. همچنین می‌توان بر اساس نیاز، برای بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا نرم ‌افزار خریداری کرد.

سفارشی‌سازی آسان

یک طرح عمومی که ایجاد می‌شود، صفحه‌هایی می‌سازد که زمینه و طراحی مشابهی دارند، کد زیادی وجود ندارد. بسیاری ابزارهای سیستم مدیریت محتوا از سیستم کشیدن و رها کردن AJAX برای طراحی حالت‌های خود استفاده می‌کنند، که این امر ایجاد نرم‌افزارهای نهایی سفارشی را برای کاربران مبتدی آسان می‌کند.

کاربرد آسان

سیستم‌های مدیریت محتوا برای افرادی با ذهن غیرفنی طراحی شده‌اند. سادگی در طراحی رابط کاربری مدیریت، به مدیران محتوای سایت و دیگر کاربران اجازه می‌دهد محتوا را بدون آموختن کدنویسی یا جنبه‌های فنی نگهداری سیستم، به روز رسانی کنند.

مدیریت گردش‌کار

سیستم‌های مدیریت محتوا امکان کنترل اینکه محتوا چگونه، چه وقت و توسط چه کسانی منتشر شود، فراهم می‌کنند. بعضی نیز به مدیران اجازه می‌دهند قوانینی برای مدیریت گردش‌کار وضع کنند که از طریق مجموعه‌ای از گام‌های موردنیاز برای هر کدام از وظایف، مدیران محتوا را راهنمایی می‌کند.

معایب سیستم های مدیریت محتوای وب چیست؟

هزینه‌ی پیاده‌سازی

پیاده‌سازی در مقیاس بزرگتر ممکن است نیاز به آموزش، برنامه‌ریزی و گواهی‌نامه‌هایی داشته باشد. ممکن است CMSهای خاص نیاز به نصب سخت‌افزار داشته باشند. تعهد استفاده از نرم‌افزار نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است. تعهد برای آموزش، توسعه و نگهداری هزینه‌هایی هستند که بر سیستم‌های سازمانی تحمیل خواهند شد.

هزینه‌ی نگهداری

گاهی اوقات ممکن است نگهداری از سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند به روزرسانی مجوز، ارتقا و نگهداری سخت‌افزاری باشد.

مسائل مربوط به رکود

سیستم‌های مدیریت محتوای بزرگتر ممکن است در شرایطی، رکود را تجربه کنند:
۱- اگر زیرساخت‌های سخت‌افزاری به روز نباشند.
۲- اگر پایگاه‌های داده به درستی به کارگیری نشوند.
۳- اگر فایل‌های web cache (که باید هر وقت داده‌ها بارگذاری مجدد می‌شوند، به روز رسانی شود) به سرعت رشد کند. مسائل مربوط به بارگذاری متعادل ممکن است ذخیره‌ این فایل‌ها را مختل کند.

ادغام ابزارها

آدرسهای اینترنتی تولید شده توسط بسیاری از CMSها به اندازه‌ی کافی برای صفحات ایستا و دیگر ابزارهای وب، باثبات نیستند که بتوان به آنها اعتماد کرد، چون به صورت پویا توسط پارامترهای داخلی و منابع اطلاعاتی تولید می‌شوند، به خصوص در موتورهای جستجو.

مهمترین سیستم‌های مدیریت محتوای وب CMS کدامند؟

بعضی سیستم‌های مدیریت محتوای مشهور به شرح زیر هستند:

وردپرس wordpress

وردپرس wordpress محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است، که به عنوان یک CMS وبلاگ‌نویسی شروع به کار کرد، اما بعداً به یک CMS بالغ تبدیل شد.

جوملا Joomla

جوملا Joomla متداول‌ترین سیستم مدیریت محتوا برای ساختن سایت‌هایی با امکانات گسترده است که می‌تواند برای ایجاد و ویرایش آسان صفحات وب به کار رود، اما از WordPress پیچیده‌تر است.

دروپال Durpal

دروپال Durpal سومین CMS پرکاربرد است که قبل از WordPress و Joomla ایجاد شده است. یادگیری و فهمیدن آن از دو CMS قبلی سخت‌تر، اما از آنها ایمن‌تر است. در سایت کاخ سفید هم از همین CMS استفاده می‌شود.

وردپرس Wordpress چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ هاست برای محتوای آموزشی، تجاری، علمی و... همچنین قابلیت ایجاد سایت‌های اجتماعی با افزونه‌های قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه bbpress، و... را داراست که با زبان برنامه نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود. همچنین نسخه ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

وردپرس در ادامه راه پروژه موفق B2 است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهنده اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده است.

تاریخچه وردپرس

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است، نرم‌افزار کدبازی که به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. «مت چارلز مولنوگ»، در تاریخ ۱۱ ژانویه ۱۹۸۴ در هوستون تگزاس به دنیا آمد و در حال حاضر در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی می‌کند.

مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت. اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد، سیستم b2/cafelog بود. او برای نخستین بار برای انتشار عکس‌هایی که در سفر به واشنگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد. همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود، برای وبلاگ‌نویسی نرم‌افزاری به‌روز و سازگار با استاندادهای وب که نیازهایش را برآورده کند، بنویسد. او در ژانویه ۲۰۰۳، در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد.

مولنوگ به سرعت با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و با کمک هم، این دو شروع به نوشتن وردپرس با استفاده از b۲ کردند. توسعه دهنده اصلی b۲ یعنی Michel Valdrighi هم به زودی به جمع دو نفره آنها اضافه شد. در مارس ۲۰۰۳ او Global Multimedia Protocols Group را تأسیس کرد که در آن نخسیتن «میکروفرمت‌ها» نوشته شد.

او در آوریل ۲۰۰۴، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic را تأسیس کرد که همانگونه که از نام آن برمی‌آید، سرویسی است که با آن می‌شود پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کرد. به یاری آن می‌شود، به صورت بسیار ساده سرویس‌های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد. در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

در می ۲۰۰۴، رقیب وردپرس یعنی مووبل تایپ، اعلام کرد که قیمت‌هایش را تغییر داده است. مسئله‌ای که باعث شد هزاران کاربر مووبل تایپ به فکر استفاده از نرم افزاهای جایگزین بیفتند. وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

در اکتبر ۲۰۰۴ ، CNET مولنوگ را استخدام کرد تا در آنجا، روی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ‌ها و رسانه‌های جدید به آنها کمک کند. در دسامبر ۲۰۰۴، مولنوگ bbPress را عرضه کرد، سیستمی که وی در طی چند روز تعطیلات نوشته شده بود. در فوریه ۲۰۰۵، نسخه ۱٫۵ وردپرس آماده شد که نام Strayhorn را بر آن نهاده بودند. این نسخه ۹۰۰ هزار بار دانلود شد. در آوریل ۲۰۰۵ شخصی متوجه شد که در سایت WordPress.org، مقاله‌های زیادی به صورت مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. در cloaking دارنده یک سایت، کاری می‌کند که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ مجبور شد که مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند.

مولنوگ در اکتبر ۲۰۰۵ از CNET جدا شد. چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد، سرویسی که جلوی کامنت‌ها و ترک‌بک‌های اسپم را می‌گیرد.

در نوامبر ۲۰۰۵، شرکت در پروژه وردپرس از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر ۲۰۰۵، او Automattic را معرفی کرد، سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌دهد و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازد.اکنون، بر اساس آمار Comscore، سایت Automattic، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد و در میان ۲۵ سایت برتر جهان قرار دارد.

در مارس ۲۰۰۷، مجله معتبر PC World، مولنوگ را به عنوان یکی از ۵۰ فرد مهم در اینترنت برگزید و در رده شانزدهم قرار داد.

مشخصات وردپرس

  • - نصب محلی
  • - هسته قابل حمل
  • - پشتیبانی از ساعت محلی
  • - قابلیت gzip
  • - سطح دسترسی
  • - مشخصات کاربران
  • - پویا بودن و انعطاف‌پذیری زیاد

طراحی وبسایت با وردپرس

اگر چه کار کردن و مدیریت سایت با وردپرس و طراحی وبسایت با وردپرس آسان است ولی برنامه‌نویسی برای آن به آسانی مدیریت آن نیست. اما این نکته را باید در نظر گرفت که ۱۶.۹ درصد از مطالب پویای وب با سیستم مدیریت محتوی وردپرس در حال مدریت هستند.

وردپرس فارسی

در فروردین ۱۳۸۴ افزونه تاریخ شمسی وردپرس انتشار یافت. تا پایان خرداد ماه همان سال نسخه دوم آن افزونه نیز منتشر شد و پروژه‌ای به نام وردپرس فارسی رسماً آغاز به کار نمود. از فروردین ماه ۱۳۸۶ با اضافه شدن افراد علاقه‌مند دیگری به این پروژه و انسجام بیشتر فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وب‌گاه و ارائه خدمات در زمینه پشتیبانی از کاربران واینکه وردپرس انگلیسی معمولا از نوشته های فارسی پشتیبانی نمیکرد و آن ها را به شکل "؟" در می آورد، پس بدین ترتیب پروژه وردپرس فارسی آغاز شد. تیم وردپس فارسی مدعی است که تمامی بسته‌های ارائه شده توسط این تیم تغییری در اصل و هسته نرم‌افزار وردپرس ایجاد نکرده و همگی به صورت افزودنی هستند.

محصولات تولیدشده توسط تیم وردپرس فارسی همانند نرم افزار وردپرس بر مبنای مجوز جی‌پی‌ال منتشر می‌شوند و استفاده از آنها آزاد است. فعالیتهای تیم وردپرس فارسی بر بومی‌سازی نرم‌افزار وردپرس از فعالیت‌های توسعه‌دهندگان اصلی نرم‌افزار وردرپرس مستقل است. منبع: آموزشگاه کامپیوتر پایا

بخش‌های وردپرس فارسی

  • - پوسته‌ها: پوسته ها یا قالب‌های رایگان برای کاربران
  • - افزونه‌ها: ماژول‌ها یا افزونه‌ها که برای توسعه ورپرس به کار می‌روند
  • - مستندات: مقالاتی در رابطه با کار با وردپرس و انواع هک و ترفند

افزونه‌های فارسی وردپرس

  • - جلالی: این افزونه یک بسته‌ی پشتیبانی کامل از تاریخ شمسی
  • - جلالی و پشتیبانی زبان فارسی از وردپرس است.
  • - ویراستار: ابن افزونه بعد از نصب، برخی از فاصله‌های زیاد در زبان فارسی را به فاصله مجازی تغییر می‌دهد.
  • - آماره: یک افزونه برای نمایش آمار کامل از وب‌گاه که آمار را به نمایش می‌گذارد.

جوملا Joomla چیست؟

جوملا، نام یک نرم‌افزار آزاد و متن باز برای مدیریت محتوای اینترنتی است. جوملا! به زبان پی‌اچ‌پی نوشته شده‌است و از پایگاه داده مای‌اس‌کیوال استفاده می‌کند.

Joomla (جوملا) یک سیستم open source (منبع باز) برای مدیریت محتوا (CMS) است که شما را قادر به ایجاد وبسایت ها و برنامه های کاربردی برخط و قوی می سازد.

قابلیت‌های جوملا

شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائه نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.

علاوه بر امکانات پایه، افزونه‌هایی (شامل کامپوننت، ماژول، پلاگین، قالب، بسته زبان) هستند که به امکانات جوملا می‌افزایند. بیش از 5000 افزونه رایگان و تجاری در شاخه رسمی افزونه‌های جوملا وجود دارد.

نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی است که به معنی «جملگی» یا «همگی» است.

تاریخچه جوملا

پیشینه این سیستم به سال 2001 و نرم‌افزار مامبو برمی گردد که توسط گروه مایکرو در استرالیا ایجاد شد. مامبو خیلی سریع جهانی شد و با ارائه ایده های مختلف توسط مهندسان و گرافیست ها، قدرتمند و به تدریج فراگیر شد. در سال های بعد در اثر اختلافاتی که در تیم مامبو به وجود آمد، گروهی از افراد تیم دور هم جمع شدند و جوملا را جایگزین مامبو کردند.

جوملا با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است و از تکنولوژی برنامه نویسی شی گرا و پلت فرم های طراحی نرم‌افزار استفاده می کند. داده ها را در پایگاه داده های sql ذخیره می کند و شامل ویژگی هایی مانند جستجو، ذخیره سازی صفحه، نظر سنجی، آر اس اس خوان، نسخه قابل چاپ از صفحات، اخبار، وبلاگ و حمایت از زبان های بین‌المللی می شود.

اولین نسخه جوملا چیست؟

اولین نسخه جوملا نسخه 1.0.0 بود که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ عرضه شد. این نسخه جوملا در واقع بسته‌بندی جدیدی از نسخه نرم‌افزار مامبو بود که ایرادهای آن گرفته شده بود. در نقشه راه توسعه این پروژه تصمیم گرفته شده که نسخه 1.5 این برنامه با زبان PHP نسخه ۵ از ابتدا نوشته شود. جوملا! با اجازه‌نامه جی‌پی‌ال منتشر می‌شود.

نسخه‌های جوملا

تاکنون پنج نسخه توسط جوملا ارائه شده است که شامل نسخه‌های 1 و 1.5 و 1.6 و 1.7 و 2.5 و جدیداً 3.2 و ... می‌باشد.

دروپال Drupal چیست؟

دروپال نرم‌افزاری آزاد و کد باز به زبان پی‌اچ‌پی برای مدیریت محتوا، توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب و ایجاد بلاگ است که تحت مجوز جی‌پی‌ال منتشر شده‌است. از این برنامه برای مدیریت محتوای بیش از ۱ درصد از صفحات وب استفاده شده است.

ز این سیستم مدیریت محتوا از وبلاگ‌های شخصی تا شرکت‌های تجاری، سیاسی و حتی دولت‌ها نیز استفاده شده است. وبسایت کاخ سفید و نیز از دروپال استفاده می‌کنند.

دروپال را می‌توان در سیستم‌عامل‌های مختلف نصب نمود. پیش نیازهای نصب این برنامه یک کارگزار وب مانند آپاچی و یک پایگاه داده مانند MySQL می‌باشند. همچنین می‌بایست که پی‌اچ‌پی 4.4.0 یا نسخه‌ی جدید تر نصب باشد. البته در نسخه‌ی ۷ دروپال نسخه‌ی پی‌اچ‌پی 5.2 یا بالاتر مورد نیاز است.

مقالات آموزشی آموزشگاه کامپیوتر پایا

انواع سیستم های مدیریت محتوای وب|انواع CMS|وردپرس wordpress|افزونه‌ های وردپرس فارسی|طراحی وبسایت با وردپرس|جوملا Joomla|دروپال Drupal

whatsapp