روش های جلوگیری از هک شدن

هک کردن به شناسایی ضعف سیستم‌ها یا شبکه‌های کامپیوتری به‌منظور بهره‌برداری از آن‌ها گفته می‌شود که در طول چند دهه، به تکامل رسیده و انواع مختلفی پیدا کرده است. با اینکه هک همیشه با اهداف بدخواهانه انجام نمی‌شود، امروزه اغلب ارجاع‌ها به عمل هک‌کردن یا هکرها،این فعالیت را غیرقانونی توصیف می‌کنند و آن را در دسته‌ی جرایم سایبری قرار می‌دهند که با اهدافی مثل سود مالی، اعتراض، جمع‌آوری اطلاعات برای جاسوسی و حتی سرگرمی انجام می‌شوند.

جلوگیری از هک شدن

در فرایند هک، از کامپیوترها برای انجام عملیات گمراه‌کننده‌ مثل نفوذ به حریم خصوصی و سرقت داده‌های خصوصی یا سازمانی و بسیاری از عملیات دیگر استفاده می‌شود. تصور بسیاری از مردم از هکرها، جوجه‌هکرها یا برنامه‌نویسان با مهارتی است که می‌توانند سخت‌افزار یا نرم‌افزارها را دست‌کاری کنند؛ اما این دیدگاه صرفا بخشی از طیف وسیع دلایل انتخاب هک است. هک معمولا ماهیتی تخصصی دارد، اما هکرها می‌توانند از روان‌شناسی هم برای فریب کاربر و تشویق او برای کلیک روی پیوست یا ارائه‌ داده‌های شخصی استفاده کنند. به این تکنیک ‌«مهندسی اجتماعی» گفته می‌شود؛ بنابراین، هک را می‌توان اصطلاحی چتری برای فعالیت‌هایی در نظر گرفت که اغلب و نه تمام آن‌ها ماهیتی باج‌افزاری یا حمله‌ی سایبری به کسب‌وکارها و دولت‌ها دارند.

درکنار روش‌هایی مثل مهندسی اجتماعی و تبلیغ‌افزارها،روش‌های متداول هک عبارت‌اند از:

  • * بات‌نت‌ها
  • * هایجک‌کردن مرورگر
  • * حملات رد سرویس (DDOS)
  • * رنسوم ویر (باج‌افزار)
  • * روت کیت‌ها
  • * تروجان‌ها
  • * ویروس‌ها
  • * کرم‌ها

بدین‌ترتیب هک به کسب ‌وکاری میلیارد دلاری تبدیل شده است که ذینفعان آن زیرساختی مجرمانه راه‌اندازی کرده‌اند. در این زیرساخت، حتی افراد نه ‌چندان متخصص (معروف به جوجه‌هکرها) از ابزارهای هک برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

پیشگیری از هک شدن

اگر کامپیوتر یا تبلت یا تلفن ‌همراهتان هدف هکری قرار دارد، باید دیواری دفاعی دور آن تشکیل دهید. ابتدا، یکی از محصولات قوی ضد بدافزار را دانلود کنید که بتواند بدافزارها را کشف و خنثی و اتصال‌های وب‌سایت‌های فیشینگ را مسدود کند. البته صرف‌نظر از اینکه در ویندوز، اندروید، مک یا آیفون یا در شبکه‌ای کاری باشید، لایه‌ای محافظتی مثل نرم‌افزار Malwarebytes برای ویندوز، مک، اندروید، کروم بوک، iOS و محصولات تجاری Malwarebytes توصیه می‌شود.

سپس اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه را تنها از بازارهای قانونی و امن، مثل گوگل‌پلی و آمازون اپ‌استور دانلود کنید. از اپلیکیشن هایی که رتبه‌ و تعداد دانلود اندکی دارند دوری کنید. صرف‌نظر از اینکه از تلفن‌همراه یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، از به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای دیگر مطمئن شوید.

از بازدید وب سایت‌های غیرایمن خودداری کنید و هرگز پیوست‌های نامعتبر را دانلود یا روی لینک ایمیل‌های ناشناس کلیک نکنید. تمام نکات مذکور از مبانی ایمنی در وب هستند؛ اما افراد سودجو همیشه به‌دنبال راهی جدید برای نفوذ به سیستم‌ها می‌گردند. اگر هکری موفق شود یکی از رمزهای عبور شما را کشف کند که برای سرویس‌های مختلف از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند با استفاده از برنامه‌های هک به حساب‌های دیگرتان هم نفوذ کند. بنابراین، همیشه رمزعبور خود را به‌اندازه‌ی کافی طولانی و پیچیده بسازید و از کاربرد رمز یکسان برای چند حساب خودداری و درعوض، سعی کنید از نرم‌افزار مدیریت رمزعبور استفاده کنید؛ زیرا هک صرفا یک حساب کافی است تا فاجعه به بار بیاید.

آموزشگاه کامپیوتر پایا

مجموعه مقالات علم و فناوری

دنیای تکنولوژی

میکروسافت آفیس

موبایل

سیستم عامل و ترفندها

مشاهیر علمی جهان

whatsapp